Terms of service

 

Nedan finner du de villkor som gäller för ditt köp; de förklarar vilka rättigheter du har. Skulle du ha några frågor är det bara att kontakta oss på smycken@l8hasselblad.se så förklarar vi mer än gärna hur allting fungerar.


ALLMÄNT

Dessa allmänna villkor (de "Allmänna villkoren") gäller när du ("Kunden" eller "du") lägger en order från L8 Hasselblad AB, organisationsnummer 559024-3605 ("Företaget", "oss" eller "vi") på www.l8hasselblad.se ("Webbplatsen").


Genom att acceptera de Allmänna villkoren bekräftar du att du är minst 18 år gammal eller att du har din förmyndares tillstånd och att du uppfyller de Allmänna villkoren. Du bekräftar även att du har läst informationen om hantering av personuppgifter och cookies och godkänner användningen av sådan data i enlighet med Shopify’s Privacy Policy.


Vi säljer våra produkter till flera länder och jurisdiktioner och dessa Allmänna villkor är framtagna för att vara globala. Beroende på var du bor kan dock tvingande lagstiftning gälla. Vi respekterar tillämpbara lagar och inget i dessa Allmänna villkor ska uppfattas som en begränsning av dina lagstadgade rättigheter, om sådana lagar ger dig större rättigheter än vad som anges här.
Genom att acceptera dessa Allmänna villkor förstår och accepterar du att alla ordrar, köp och transaktioner görs exklusivt mellan Företaget och Kunden.


ORDRAR

När du tar emot en orderbekräftelse från oss betyder det att din order har accepterat och att du ingår ett köpavtal. Vi rekommenderar dig att spara orderbekräftelsen för eventuell framtida kontakt med oss. Vi kan neka en order av olika anledningar, exempelvis om du lämnar felaktiga personuppgifter och/eller dras med skulder sedan tidigare.
Vi kan annullera en order om de beställda produkterna är slutsålda. Vi kommer sedan att återbetala eventuella utgifter och meddela dig om likvärda produkter om sådana finns tillgängliga.


Alla beställda produkter förblir vår egendom till dess att vi har mottagit fullständig betalning för dem.


KUNDINFORMATION

Du ansvarar för att de personuppgifter du lämnar till oss är korrekta och fullständiga.
Du ansvarar för alla köp som görs med dina inloggningsuppgifter (såsom tex betalkort). Se till att du håller dina inloggningsuppgifter hemliga och att ingen annan kommer åt dem utan ditt tillstånd. Meddela oss om du misstänker att någon har fått tag på dina inloggningsuppgifter utan ditt tillstånd.

PRISER OCH EVENTUELLA AVGIFTER

De priser som finns angivna på Webbplatsen gäller för ordrar som har lagts på Webbplatsen. Alla priser gäller den valuta som anges på Webbplatsen och innefattar moms där det anges (beroende på var du bor kanske moms inte gäller ditt köp). Tänk på att lokala avgifter vid köp från utlandet (så som valutaväxlingsavgifter, kredit- eller kontokortsavgifter, moms, tullavgifter m.m.) kan tillkomma beroende på var du bor och din lokala lagstiftning. Du ansvarar för sådana avgifter och kan inte få dem betalda av oss.


FRAKT OCH LEVERANS


Vi använder PostNord Varubrev eller PostNord Rek för att skicka våra paket. Från att vi lämnar in ditt paket hos PostNord tar det ca 3-5 arbetsdagar för PostNord att leverera ditt paket. Följ din order i PostNords app.

Våra leveranstider varierar från smycke till smycke. Detta beror på att vissa smycken har Lotta redan skapat, medan andra måste Lotta skapa nya från grunden. 

Vi markerar varje smyckes leveranstid som SNABB eller LÄNGRE. Denna leveranstid motsvarar leveranstiden INNAN vi lämnar över ditt paket till posten. Därefter tar posten över fraktiden för dina älskade smycken.

SNABB = upp till 15 arbetsdagar innan vi skickar din order. Utöver det tar frakttiden 3-5 arbetsdagar.

LÄNGRE = upp till 30 arbetsdagar innan vi skickar din order. Utöver det tar frakttiden 3-5 arbetsdagar.

Varubrev & REK är spårbara via kundportalen, postnord.se och i PostNords app.

Spårbarhet inrikes:
När försändelsen levererats scannar PostNord normalt försändelsen i syfte att möjliggöra spårning av försändelsen. För mer information om spårning, se postnord.se

Vi levererar till alla länder inom EU. Länder utanför EU som Norge, Island, Schweiz, UK och USA kan endast lägga en beställning om ordersumman ligger på minst 3000kr.

Inga leveranser sker till Ryssland.

Vi står inte för några extra avgifter eller tullavgifter som eventuellt kan tillkomma vid köp utomlands. Alla köp utanför EU måste överstiga 3000kr. Gör du en retur och ordern underskrider 3000kr tar vi en avgift på 200kr.  Hämtas paketet inte ut och skickas tillbaka till oss i Sverige, står inte vi för några kostnader.

Frakt kostander:

Frakt inom Sverige kostar 49kr och gratis frakt ingår på köp över 1000kr. 

Frakt inom EU kostar 120kr. 

Frakt utanför EU kostar 150kr. 

All frakt är spårbar. Vi står inte för några extra avgifter eller tullavgifter som eventuellt kan tillkomma vid köp utomlands.

ÅNGERRÄTT: 


Retur inom Sverige 

Ångrar du ditt köp och vill returnera ditt smycke? Från att du tagit emot din order erbjuder vi 14 dagars returrätt.*

Returer kan göras mot en returkostnad på 100 kr. Returkostnaden täcker returens frakt-, hanterings- och administrativa kostnader. Vi har alltid fria returer i butik.

Om du inte hämtar ut ditt paket från ombud och paketet skickas tillbaka till oss tar vi ut en avgift på 150 kr. Detta är för frakt-, hanterings- och administrativa kostnader.

*OBSERVERA! Returrätten gäller EJ  custom-made smycken*. 

 

Custom made produkter retur

Alla smycken märkta som custom-made går inte att returnera.

Alla smycken märkta som custom-made går inte att returnera. Custom-made smycken berör smycken i 18k guld, med diamanter eller beställningar som inkluderar ändringar av ett ursprungssmycke.

Väljer du att stämpla/gravera eller sätta bokstäver/tecken/siffror på ett smycke gäller ingen returrätt. Detta beror på att vi inte kan lägga ut smycket till försäljning på vår hemsida. 

Kontakta smycken@l8hasselblad.se om du har frågor om våra returregler för custom-made smycken. Vi svarar så fort vi får tid!

 

Returer utomlands

Ångrar du ditt köp och vill returnera ditt smycke? Från att du mottagit din order erbjuder vi 7 dagars returrätt utanför Sverige.

För att genomföra en retur utanför Sverige, kontakta smycken@l8hasselblad och döp rubriken till "Retur från utlandet".

Vi står inte för några extra avgifter eller tullavgifter som eventuellt kan tillkomma vid köp utomlands. Alla köp utanför EU måste överstiga 3000kr. Gör du en retur och ordern underskrider 3000kr tar vi en avgift på 200kr. 

 

Byte

Har du beställt ett smycke och vill byta till ett annat, byta längd på en kedja eller storlek på en ring?

Då har du möjlighet att göra ett byte mot en kostnad på 100 kr. Denna kostnaden täcker returen till oss, hanteringskostnader och den nya frakten tillbaka till dig.

Observera! I ditt byte kan det tillkomma en mellanskillnad i pris mellan smyckena. Vi kontaktar dig om detta gäller för ditt byte.

 

Reklamation 

Levererar vi ett smycke med omfattande brister eller har det gått sönder trots normal användning? Då har du rätt att reklamera smycket!

Enligt konsumentköplagen har du som kund förstås rätt till att reklamera ett smycke som du mottagit i ett icke-användbart skick.

Exempel:

  • Reklamation: Har du fått ditt halsband med ett icke-fungerande spänne? Då ska du såklart få en ny! 
  • Ej reklamation: Har du fastnat med ditt halsband och slitit dig loss? Då kan vi inte acceptera reklamationen. 

 

Återbetalningspolicy 

När vi mottagit din reklamation eller retur skickar vi tillbaka dina pengar inom 30 dagar.

Läs mer om ångerrätt, returer & reklamation här: 

PERSONUPPLYSNINGAR

www.l8hasselblad.se behandlar persondata i enlighet med GDPR. Se vår integritetspolicy för hur vi behandlar dina personuppgifter.


KORTINFORMATION

När du handlar hos www.l8hasselblad.se behandlas betalningen av Shopify Payments eller Nets som är en säker elektronisk betalningslösning för Visa och MasterCard samt swish. All kortinformation lagras i enlighet med kortnätverkens regelverk. SLS/TSL – Säkerhet och kreditkortsuppgifter Alla kreditkortsuppgifter hanteras tryggt på en säker https-sida och överförs med nyare versioner av TLS.

SÄKERHET

Hela sidan är krypterad SSL. Om du befinner dig på en webbplats där det står https i adressfältet så krypteras all trafik mellan dig som besökare samt servern du kommunicerar med. Detta gör att det är mycket svårt att avlyssna eller manipulera informationen som skickas er emellan och SSL ger därmed en mycket högre säkerhet än en okrypterad http anslutning.


GARANTI OCH REKLAMATION

Om ditt smycke har gått sönder maila oss på smycken@l8hasselblad.se. Ha din orderbekräftelsen tillgänglig för snabbare hantering.


Vi hjälper dig om ditt smycke gått sönder p.g.a. ett tillverkningsfel. Kontakta oss så fort du upptäcker felet. Om ett fel har uppstått i samband med oaktsam hantering eller ändring av smyckes originaldesign, räknas inte detta som tillverkningsfel och reparation måste bekostas av kunden själv.


Följ våra skötselråd för att ditt smycke ska hålla så länge som möjligt.


Alla reklamationsärenden hanteras enligt gällande konsumentskyddslagstiftningen.


ANSVAR

Såvida lokal lagstiftning inte anger något annat är vårt ansvar begränsat till direkta skador och under inga omständigheter ska vi hållas ansvariga för indirekta skador, så som inkomstbortfall eller dylikt.


INTELLEKTUELLA EGENDOMSRÄTTIGHETER

Webbplatsen och allt dess innehåll ägs av oss och våra licensgivare och den skyddas av intellektuell egendoms- och marknadsföringslagstiftning. Detta innebär att varumärken, företagsnamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout och information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från oss.


FRISKRIVNING

Vi reserverar oss för fel i bild och typografi på Webbplatsen, så som fel i produktbeskrivningar, tekniska angivelser, felaktiga priser eller inkorrekt information gällande en produkts lagerstatus. Vi har rätten av korrigera uppenbara fel och kan när som helst ändra eller uppdatera information på Webbplatsen.
Bilder på Webbplatsen är endast illustrativa och är ingen garanterad representation av det exakta antalet produkter du får om du beställer, inte heller att utseende, funktion eller ursprung för produkten stämmer.


ÄNDRINGAR AV VILLKOR

Vi kan ändra dessa Allmänna villkor när som helst. Vi applicerar sedan de ändrade Allmänna villkoren på Webbplatsen och de träder i kraft när du accepterar dem (i samband med att du lägger en ny order via Webbplatsen eller när du besöker Webbplatsen).


LAGVAL OCH TVISTLÖSNING

Vid händelse av tvist eftersträvar vi att följa beslut från relevanta nationella konsumentskyddsmyndigheter.
Tvister gällande tolkning eller tillämpning av dessa Allmänna villkor ska styras och tolkas i enlighet med den lagstiftning som gäller i det land eller den delstat som vi bedriver våra affärer från, och ska icke-exklusivt bedömas av domstol där vi har vårt säte. "Icke-exklusivt bedömas" betyder att du kan väcka ett mål mot oss inom en annan jurisdiktion, om det inom den nationella lagstiftningen finns en sådan rättighet.
Det var allt! Vi hoppas att du är nöjd med ditt köp!


KONTAKT

L8Hasselblad – smycken@l8hasselblad.se - L8Hasselblad AB - Friggavägen 18, 181 32 Lidingö.